Gepost door: grietjekeller | november 9, 1918

Spaanse griep in Dordrecht 1918


Mijn overgrootvader Jacob Keller, boer op het eiland van Dordt, schrijft op 9 november 1918 over de Spaanse griep:

Dat we zoo slecht opschieten dat komt van de onophoudelijke regen in de eerste plaats maar ook door de ziekte. Twee man van ’s Gravendeel zijn zeer ziek en zullen dit jaar niet meer komen. J. v. d. Burg is al 1 1/2 week weg omdat ze thuis zieken hebben. G. de Haan is al drie dagen thuis omdat hij een vinger zwaar heeft gewond. Dat zijn vier mannen van ons kleine ploegje. Ook zijn er vrouwen en meisjes ziek geweest. Allemaal van de Spaansche griep.

Van ’t voorjaar lazen we in de kranten dat er in Spanje een vreemde ziekte was uitgebroken die zeer besmettelijk was. We vonden ’t interessant om daar de berichten over te lezen. De post, de telegraaf, sporen en trammen, alles had de grootste moeite om gaande te blijven, want het personeel werd ziek. Later hoorde we dat die ziekte zich uit Spanje verbreidde en nu is die ziekte over heel Europa bekend onder de naam van Spaansche griep of -pip of -ziekte. Soms verloopt die ziekte ernstig. In sommige gemeenten sterven tijdens tijdens deze epidemie evenveel menschen in 14 dagen als normaal in een half jaar. Ook hier op Dubbeldam zijn er veel gevallen. Meest van 20 tot 40 jaar.

Bij G. Jas is de oudste zoon, 25 jaar, doodziek en de dienstbode een gezonde man stierf er aan in eenige dagen. ’t Is verschrikkelijk als men de rouwadvertenties ziet in de bladen. En de ziekte is ook onze woning binnen getreden. Onze meid Jannetje [Baks?] hebben we thuis moeten brengen. En nu liggen Cor en Gretha (zijn twee dochters, GK) ook al [?] ziek te bed. En de vrouw is nog niet op kracht van haar maagbloedingen en komt wat kijken (?). Gelukkig hebben we donderdag de koeien op stal gezet, dus ’t melken is veel vereenvoudigd. Te ’s Gravendeel stierf gister het hoofd der  (?) school, Van Keulen, aan de Spaansche griep. Twee maanden geleden was zijn vrouw in ’t kraambed bezweken, nu zijn daar zes wezen over, de oudste 11 jaar, de jongste twee maanden. ’t Is verschrikkelijk. Te Wieldrecht stierf Bram van Ham, 42 jaar, een schoolkameraad van mij. Hij laat een weduwe met kinderen achter. Ook stierven te Wieldrecht twee jonge vrouwen, zij lieten de een 3 en de andere 8 kinderen achter bij hun mannen. En zoo zou ik verder kunnen schrijven om ’t ernstige van deze epidemie te schetsen.

Eigenaardig is dat van deze ziekte, in tegenstelling met influenza, hoogst zelden bejaarden menschen bezwijken en ook hoogst zeldzaam kinderen. Men wijt ook deze epedemie aan de gruwelijke oorlog. De hongerende menschen schijnen gemakkelijk ziek te worden.

Responses

  1. Ik vond je postje via twitter, indrukwekkend hoor! En wat mooi dat je deze dagboeken hebt. Ik zal van de week zeker de rest ook lezen. Zo komt de geschiedenis tot leven!

    • Dank je. Ik ben nog een beetje aan het rommelen met de data: ik geef ze nu als ‘publicatiedatum’ de originele datum uit het dagboek aan. Maar dat geeft volgens mij niet zo’n goede RSS feed, en soms ‘springt’ ie weer terug naar de oorspronkelijke datum.

  2. Hallo grietjekeller,
    De Spaansegriep; hoorde daar van mijn oma een aantal verhalen over.
    De persoon waar u over spreekt is mijn overgrootvader (Frederik van Keulen),
    Hoofd der school Te ‘s Gravendeel getrouwd met Hendrika Jacoba Smit. Zijn vrouw is bezweken in het kraambed op 05-09-1918 en Dhr. F. van Keulen (mijn overgrootvader) op 08-11-1918 te ‘s-Gravendeel.
    Mijn opa was de oudste zoon van Frederik van Keulen en H.J. Smit.
    Ik zou graag het e.a. van u willen weten mocht u nog meer informatie hebben.
    Ik neem spoedig contact met u op, anders kunt u mij ook mailen hier over.
    Met vriendelijke groet,

    Michael van Keulen


Geef een reactie

Categorieën

