Gepost door: grietjekeller | februari 13, 1937

Nieuwe technologie: de telefoon in 1937


Mijn overgrootvader Jacob Keller schreef in 1937 over zijn moeilijkheden met een nieuwe technologie: de telefoon. Zoals velen van ons heden ten dage worstelen met dingen op Internet en de computer, zo had mijn overgrootvader moeite met de telefonie. Ik vermoed dat zijn aanstaande schoondochter, mijn oma, eiste dat er telefoon op de boerderij zou komen.

13 februari 1937 (…) ’t Gelukte ’t lam er af te krijgen maar ’t werd dood geboren. Heb ik al over de telefoon geschreven. We krijgen telefoon. We zouden al aangesloten geweest zijn als ze te Willemsdorp niet aan ’t boomen rooien waren. Nu zal ’t maandag worden. Dan worden we aangesloten N. 10 Willemsdorp. We sloten liever bij Dordt aan maar dat wilde men niet gedogen.

20 februari 1937 Maandag avond was de telefoon gereed. Ik was met Adriaan juist bij Cor te Numansdorp toen ik door moeder de vrouw werd opgebeld door onze eigen telefoon. En nu maken we als leerlingen de kinderziekte mee door. We vragen verkeerde aansluiting. We zeggen hallo! als we opgebeld worden, in plaats van “met Keller Willemsdorp”. We spreken zoo hard dat de hoorders aan de andere zijde vrezen voor hun trommelvliezen en beleefd verzoeken minder geweld te maken. De telefoonjuffrouw zegt afkeurend, ja, ja ik heb ’t al gehoord, ’t komt in orde. Eens liet ik ’t telefoonboekje liggen op ’t rekje waar ik den hoorn afhaalde, met ’t gevolg dat ik geen aansluiting verkreeg. Op Willemsdorp riep men de storingsdienst al in ’t geweer. Tot ik toevallig ’t boekje opnam en alzoo zonder erg ’t contact weer hersteld Toen een gesprek met den storingsdienst enz. enz. Maar als we er aan gewoon zijn zal ’t gemakkelijk zijn.

Responses

  1. Zo herkenbaar dit gedoe met nieuwe technologie. Jacob Keller was wel heel nuchter met de constatering dat het een kwestie van tijd was om er aan te wennen.
    Prachtig initiatief dit blog.


Geef een reactie

Categorieën

