Gepost door: grietjekeller | april 22, 1939

Zonsverduistering op 19 april 1939


22 april 1939

Woensdag avond was er zonsverduistering. En ik heb er niets van gezien, terwijl toch de lucht tamelijk helder was. Dat kwam, omdat ik zitting had in ’t namiddagstembureau schaal 2 Rijksstraatweg. En terwijl mijn hart en ziel bij de zonverduistering waren en terwijl ik verlangde met een berookt stukje glas de maan voor de zon te zien schuiven, terwijl zat ik te turven. De voorzitter van ’t stembureua riep: lijst 3, lijst 6 en noemde de namen van de rood aangestipte. Oftewel hij riep met afkeurend gebaar; van onwaarde. En voor dat dat alles klaar was, proces verbalen opgemaakt, verschillende pakken gelakt en met regels bedrukt, terwijl daalde de zon ter kimme, zooals men dat dichterlijk zegt en ik kreeg voor mijn medewerking een dineetje. Ondertusschen was ’t donker geworden. En toen ik huiswaarts gaan zou, gaf mijn motorfietsje geen licht, zoodat ik huiswaarts loopen moest. Want tot op heden gebruikte ik mijn D.K.W. nooit bij kunstlicht. Steeds hield ik de zon in ’t oog. Maar ja, op zoo’n onverwacht oponthoud had ik niet gerekend. En toen zou ik toch wel liever ’t gevaar van bij kunstlicht rijden aanvaard hebben, liever dan in donker marcheeren. Maar, dat licht, in de D.K.W. nooit gebruikt, dat deed ’t niet, zelfs ’t achterlichtje deed ’t niet en onderget. wandelde.

Geef een reactie

Categorieën

